Na pustno nedeljo se je Pr´ Jerebu v
Šebreljskem Vrhu, v izbi kjer je Ivana privekala na svet, trlo
sorodnikov in prijateljev. Skoraj bi rabili vse Šebreljce, da bi v
svojem značilnem slogu povečali prostor.
Za mizo je avtorica pridno podpisovala
po tiskarskem črnilu še dišeče izvode svojega prvenca. Nekaj časa
je bilo vse tiho. Glave sklonjene nad knjigami s pomenljivim naslovom
V sekundi od angela do hudiča in listi, ki so šelesteli med
radovednimi prsti.
Ko se je, s pomočjo moderatorja Dareta
Likarja, Ivani odprlo, je bilo kaj slišati.
"V tistem kotu, tam, se mi je
tako mudilo na svet, da si mama ni uhitela umiti niti rok, ko je na
krompirjevi njivi dobila moj opomin. Na babico, oddaljeno nekaj ur,
pa sploh ni bilo misliti. Pa tudi atu se je moj prihod izmuznil, samo
v spalnico je skočil po najpotrebnejše in ob vrnitvi že slišal
mamo, da imata punčko."
Voditelj je komaj sproti ustavljal
Ivanin plaz besed, da je zajela zrak za odgovor na novo vprašanje.
Poslušalci pa zbrani in napeti v pričakovanju novih odkritji.
Marsikdo si je naskrivaj šel z roko čez oči.
Tudi s spomini, čeprav jih je začela
pisati že dolgo nazaj, je v zadnjem letu tako hitela in prehitela
marsikaterega pisca romanov. V tej nuji se ji je marsikje izmuznila
oblika.
Prva in velika pomoč ji je bila v
Šebreljah rojena Marica Brezavšček, ki kot lektorica ni
popravljala samo vejic in pik, ampak se je spopadla z običaji,
narečjem in zgodovinskimi podatki.
Sedaj, ko držimo v rokah, v
spomladansko zeleno barvo odeto njeno mladost, se nam je Ivana kot
osebnost prikazala v čisto posebni luči. Zato se poglobimo v
zapisano in za nekaj časa zaživimo njeno takratno življenje, ter
se ji zahvalimo, da je v svet poslala nekaj tako edinstvenega za te
kraje in njene prebivalce.
Meni kot urednici in oblikovalki knjige
se je v spremno besedo zapisalo takole:
Že ob prebiranju prvih zapisov
me je pritegnil njen opis rojstnega kraja, kjer samota in neizmerna
lepota hodita vštric, kot prasili, ki ne moreta in nikoli ne bosta
narazen.
Navdušil me je njen sprehod
med običaji, etnološko zapuščino, svojim življenjem na vasi,
tako drugačnim od današnjega in tistega, ki so ga njeni vrstniki
takrat preživljali v mestu.
Kako živeti med nevednostjo,
naivnostjo, občutiti zaznamovanost in preproščino ljudi, kjer niso
domačije imele niti elektrike, ko so bili toliki odvisni le od
svojih rok, para volov in zastarelega orodja, da so preživeli, ob
tem še vzgojili in vzgajali rod za naprej.
Ivanine neuslišane ljubezni, najprej
mamina, nekoč se čez noč spremeni še ljubeča očetova beseda,
kasneje v življenju pa ... in ne nazadnje še poizkusi zlorabe in
večplastna dilema, kaj storiti. Ampak njena notranja vera v
pravičnost, ki do danes še ni ugasnila, zmore oprostiti in
premostiti. Na njeni življenjski poti so bili ves čas trije, mama,
ata in ona v precepu med očetovo kmetijo in željami, biti nekoč
zdravnica, kirurginja.
Zato tudi odločitev, to prenesti na
papir. Da se ne pozabi, da ostane vsaj kamenček v mozaiku njenega
odraščajočega časa na tromeji med Jagrščami, Idrijskimi
Krnicami in Šebreljskim Vrhom, ki naj bo pouk in poduk za
prihodnost, dokler ne razpade poslednji list tega zapisa.
Ko se je namreč prebudil Ivanin
notranji vulkan in je zavrelo v njegovem jedru, je začelo
neustavljivo bruhati. Spomini, misli in besede so prehitevali drug
drugega in naglica skoraj ni mogla poloviti vse lave. Posvetila se je
tistemu, kar je najbolj zaznamovalo njeno življenje, a mene, kot
prvega bralca, je zanimalo še vse zamolčano. Spodbujala sem jo, naj
seže še globlje, na dno, kajti usedlina je vedno najbolj bogata.
Naj obudi vsaj delček najbolj značilnega domačega govora, ki se je
tako razlikovalo od sosednjih vasi, da včasih zaradi posmeha ni
upala odpreti ust in po malem izginja celo iz njenega spomina.
Danes, ko je knjiga pred nami, sem
prepričana, da je to pravi biser, mimo katerega ne morejo vse
zapovedi literature, sploh ob današnji poplavi romanov, iz katerih
veje toliko naveličanosti in nestrpnosti, ne nazadnje mlačnosti.
Mislim, da je Ivana naredila izpit z odliko in bralcev njena pripoved
ne bo pustila ravnodušnih.
Besedna igra z uporabo domačega
narečja in njeni spomini kar kličejo po branju. Prisluhnimo jim,
saj nam odstirajo pogled v takratno življenje, vedno skrito za
tančico naivnosti in skrivnosti. S tem romanom Ivana prepušča
dediščino svojih prednikov kasnejšim rodovom, svojim in našim.
Zato naj bi tudi naslovna risba na
naslovnici s ponavljajočim osnovnim motivom simbolično prikazovala
neskončnost novih in novih rodov, ki bodo ohranjali življenje
Ivanine rojstne domačije, spomin na prednike in nje same v
Šebreljskem Vrhu. Domačije, ki že več kot 400 let obnavlja
korenine na istem mestu.
Ana Balantič
Čestitke avtorici in vsem, ki ste sodelovali in s svojim delom pomagali, da je knjiga "zagledala luč sveta". Prebrala sem jo na dah v dveh dnevih, tudi vračala se bom velikokrat in ponovno prebirala posamezne odlomke.
OdgovoriIzbrišiDragica iz srca ti hvala!
Izbriši